Google Shopping, Shop je suf

Google shopping (2)

Heb jij Google Shopping al gezien? Wat is het en wat kun je er als bedrijf nu eigenlijk mee? Lees het hier!

Google Shopping is te vinden net onder de zoekbalk van Google, naast onder andere Google Maps en Google nieuws. Daarnaast is het soms ook te zien aan de rechterkant van de zoekresultaten. Het ligt echter aan het zoekwoord of dit kader van Google Shopping verschijnt.

Google Shopping(5)

 

Maar wat is het nu eigenlijk?

Google Shopping is het online winkelkanaal van Google, geïntroduceerd in Nederland in 2011. Sindsdien zijn er vele functies toegevoegd en hebben er vele updates plaatsgevonden. Mede hierdoor wordt Google Shopping steeds populairder. Dit zorgt er echter wel voor dat de prijzen flink zijn gestegen.

De speerpunten van het toepassen van Google Shopping

‘Keyword marketing’ en ‘Feed based marketing’ zijn de speerpunten van het toepassen van Google Shopping. Keyword marketing is het inzetten van tekstadvertenties in zoekmachines. De betekenis van Feed based marketing is: het adverteren met behulp van productfeeds.

Een productfeed is een beschrijving van het product met daarin onder andere de prijs, kleur, maat, foto, etc. Hoe meer van deze specificaties je erin zet, hoe beter. Google kan dan heel precies de producten afstemmen met de zoekopdracht. Daarnaast zijn er ook andere manieren om ervoor te zorgen dat de producten die jij wil laten zien, ook daadwerkelijk worden getoond. Dit kan door middel van het instellen van een Cost per click (=CPC). Dit kan worden ingesteld op een advertentiegroep, maar ook op een individueel zoekwoord in een advertentiegroep.

Een andere manier is door prioriteiten aan te geven. Je kan een bepaalde campagne een prioriteit geven, zodat deze sneller wordt getoond.

Strategieën voor je Google Shopping campagnes

Er zijn verschillende strategieën die een bedrijf kan hanteren bij het inzetten van Google Shopping campagnes:

  1. Adverteren op alle producten binnen één advertentiegroep
  • Nadeel: kosten zijn moeilijker te sturen
  • Voordeel: eenvoudig en snel

2. De producten onderverdelen in productgroepen

  • Nadeel: geen inzicht op productniveau
  • Voordeel: beter inzicht in hoe ieder productaanbod presteert

3. Advertentiegroep aanmaken (bijvoorbeeld op merk)

  • Nadeel: per zoekterm is er geen inzicht
  • Voordeel: gericht uitsluiten van zoektermen

4. Biedmandjes: zoekwoorden uitsluiten

  • Nadeel: onderhoudsintensief
  • Voordeel: per keyword bieden

5. Prioritering van Shopping campagnes

  • Nadeel: technische en praktische drempel
  • Voordeel: er ligt een focus op goed presterende onderdelen

6. Prioritering door middel van longtail-midtail-shorttail

  • Nadeel: het bijhouden van keyword uitsluitingen
  • Voordeel: type zoektermen verfijnen

7. Eén advertentie per product

  • Nadeel: bewerkelijk
  • Voordeel: maximale optimalisatie

Voor meer informatie over deze strategieën, zie: http://www.frankwatching.com/archive/2015/05/06/google-shopping-7-strategieen-voor-je-campagnes/

Tip! Houdt het ‘Merchant center’ in de gaten. Hier staat waarom bepaalde producten niet worden getoond en waarom.

Bronnen:

Visser, W. (2015, januari 27). Google Shopping: hoe maak je het verschil met jouw webshop? Opgeroepen op mei 7, 2015, van Frank Watching: http://www.frankwatching.com/archive/2015/01/27/google-shopping-hoe-maak-je-het-verschil-met-jouw-webshop/

Werven, M. v. (2015, mei 6). Google Shopping: 7 strategieën voor je campagnes. Opgeroepen op mei 7, 2015, van Frank Watching: http://www.frankwatching.com/archive/2015/05/06/google-shopping-7-strategieen-voor-je-campagnes/

Zwagers, T. (2015, januari 5). Best Practices: 10 Tips voor Google Shopping Optimalisatie (5/5). Opgeroepen op mei 7, 2015, van Traffic builders: http://www.traffic-builders.com/best-practices-10-tips-voor-google-shopping-optimalisatie-55/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s