Conversie optimalisatie met big data

Eduvision-Logo_3

Arjan BurgerOp 7 mei 2015 om 11.00 uur werd er een webinar gegeven door Arjan Burger via Eduvision over conversie optimalisatie met big data. Wil je hier meer over lezen? Lees dan deze blog!

Vroeger wist men precies wat de klant wilde als deze de winkel binnenliep. Nu is dit echter een stuk moeilijker. Vele consumenten zoeken online naar een dienst of product, wat het lastig maakt om te achterhalen wat de klant nu precies wil.

Toch zijn hier oplossingen voor. Big data zorgt namelijk voor informatie en inzicht. Waar haal je nu die big data vandaan? De vraag is eerder “Waar niet?”. Veel mensen zullen meteen denken aan Google Analytics. Maar dit is bij langer na niet de enige manier om aan big data te komen. Wanneer je bijvoorbeeld zou meten hoe voertuigen over de weg bewegen, dan is dit ook big data.

Maar waar verzamel je nu die data?

Die verzamel je bijvoorbeeld via een CRM, E-mail, Google Analytics, etc. De beste manier is om al deze informatie aan elkaar te koppelen, zodat je een zo volledig mogelijk beeld hebt van deze klant of klantengroep. Het gedrag van een (potentiele) klant of klantengroep op een website verraadt namelijk veel over de interesse en intentie van een bezoeker.

Zorg er wel voor dat alle data/informatie objectief wordt gemeten. Wanneer je bijvoorbeeld aangeeft in je CRM dat de klant die je gebeld hebt ‘wel interesse had’, dan heb je er niks aan. Maak dit dus meetbaar. Denk bij dit voorbeeld aan een schaalverdeling. Bijvoorbeeld: de klant toonde interesse en overwoog al het product of de dienst aan te schaffen, dus deze klant toonde op een schaal van 1 tot 5 een interesse van een 5. Dit maakt het meetbaar. Zorg hierbij wel voor een goede en duidelijke afbakening van wanneer iemand bijvoorbeeld een interesse van een 4 of een 5 toont. Er moet geen twijfel kunnen zijn in welke categorie deze potentiele klant valt.

 Als je dus al deze informatie hebt, wat doe je er dan mee?

  1. Segmenteren: bijvoorbeeld: deze persoon is meerdere keren op de website geweest, heeft deze categorieën bekeken, maar is niet geconverteerd.
  2. Reageren: Benader deze persoon of groep via bijvoorbeeld e-mail, social media of gewoon door te bellen.
  3. Actie!: denk hierbij aan persoonlijke aanbiedingen of content op de site.

voorbeeld eduvision

4. Workflows: automatiseer bepaalde acties naar aanleiding van iemands gedrag (denk hierbij aan: mail naar accountmanager, het versturen van een enquête).

Kortom, je moet de volgende stappen doorlopen: inventariseer, stel een profiel samen, zet acties uit naar aanleiding van het profiel en tot slot automatiseer workflows.

Het voorbeeld programma wat Eduvion geeft is het programma xaggle. Met dit programma zou je big data en conversie gemakkelijk kunnen realiseren. Voor meer informatie over dit programma, ga naar: http://www.xaggle.com

Wil jij ook een GRATIS webinar bijwonen over verschillende onderwerpen, ga dan naar: http://www.eduvision.nl/webinars 

Bronnen:

Burger, A. (2014, juli 1). Webinar conversie optimalisatie met big data. Opgeroepen op mei 7, 2015, van Slideshare: http://www.slideshare.net/eduvisiontraining/webinar-conversie-optimalisatie-met-big-data-36504895

Burger, A. (2015, mei 7). Conversie optimalisatie met big data.

Conversie optimalisatie voor optimale sales. (sd). Opgeroepen op mei 7, 2015, van Cross media communicatie groep: http://www.crossmediacommunicatiegroep.nl/beheren-en-meten/conversie-optimalisatie/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s