Content marketing

content marketing (3)

Content marketing, wat is het nu eigenlijk? En wat kun je ermee? Lees het hier!

Content marketing is simpelweg het aantrekken van bezoekers door middel van inhoud op je website. Tegenwoordig hebben consumenten steeds meer behoefte aan informatie (voordat ze een aankoop doen). Het is daarom de kunst om ervoor te zorgen dat ze jouw informatie gebruiken. Een uitdaging bij content marketing is alleen om deze informatie te verschaffen en in contact te staan met je doelgroep, zonder hen op te dringen om iets te kopen.

Kortom, Content marketing bestaat uit twee principes:

  • Luister naar de consument/ potentiele klant.
  • Creëer waardevolle content die inspelen op de behoeften van de potentiele klant.

Hoe doe je dit dan?

Content marketing komt in vele vormen en manieren. Zo is bijvoorbeeld een video ook content.

Content kan zowel on- als offline gebracht worden. Denk hierbij aan whitepapers, blogs, artikelen, social media, maar ook print en magazines. De meest gebruikte vorm is social media. 84% van de bedrijven geeft aan dat ze voor content marketing hier gebruik van maken. Hierna komen de online nieuwsbrief (78%), video’s (70%) en artikelen/blogs (69%). Afbeeldingen/infographics en audio wordt hiervoor amper gebruikt.

content marketing

Bij al deze vormen om je content naar de consument te krijgen, draait het om het merk, de boodschap en de doelgroep.

Waarom content marketing?

Zoals onderstaand plaatje laat zien, is content marketing erg waardevol. 70% van de consumenten geeft bijvoorbeeld aan dat ze liever een bedrijf leren kennen door hun content dan hun advertenties. Daarnaast geven bedrijven ook aan dat door het plaatsen van content op social media, de marketing effectiviteit is verhoogt. Daarnaast is een van de belangrijkste redenen waarom consumenten merken volgen, om hun content.

content marketing(2)

Het meten van content marketing

De effectiviteit van je content marketing is op meerdere manieren te meten. Zo kun je kijken naar het aantal keer dat de content is bekeken, de tijd doorgebracht op de pagina, verwijzingen vanuit andere media, etc. Dit kan allemaal makkelijk gemeten worden door bijvoorbeeld Google Analytics.

Bronnen:

Bruijntjes, J. (sd). Content marketing: een meetbare marketingstrategie met tastbaar resultaat. Opgeroepen op mei 7, 2015, van Joery Bruijntjes: https://joerybruijntjes.nl/contentmarketing/

Content marketing. (sd). Opgeroepen op mei 7, 2015, van Slagter media: http://www.slagtermedia.nl/wat-is/content-marketing/

Spaanbroek, L. (2015, april 23). Verlaag die drempels & online kennis delen wordt een makkie. Opgeroepen op mei 7, 2015, van Frank watching: http://www.frankwatching.com/archive/2015/04/23/verlaag-die-drempels-online-kennis-delen-wordt-een-makkie/

Advertenties

Een gedachte over “Content marketing

  1. Bedankt voor de verwijzing naar onze website Rachel. Mocht je nog vragen hebben over content marketing en alles daaromheen, stel ze gerust :).

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s