E-mail marketing, You’ve got mail

email-marketing

Wie dacht dat e-mail marketing verleden tijd was, zit helemaal fout! Lees hier waarom e-mail marketing juist helemaal van nu is en hoe je jouw e-mail kan verbeteren!

E-mail marketing is nog steeds het meest gebruikte online marketing kanaal. Het is niet voor niks het meest gebruikte kanaal. Doelen (zoals branding, acquisitie, conversie en retentie) worden beter behaald dan met andere kanalen.

E-mail marketing op mobiele apparaten:

Zorg er voor dat je e-mail goed leesbaar is op een mobiel apparaat. Ruim 45% van de e-mails wordt namelijk hierop geopend. Dit is een flinke stijging vergeleken met 34,6% vorig jaar. Als deze trend zich voorzet, dan wordt het merendeel volgend jaar geopend op een mobiel apparaat.

Vele marketeers hebben al ingezien dat e-mail marketing goed is voor hun bedrijf. 41% geeft namelijk aan dat ze hun e-mail marketing budget hebben verhoogt ten opzichte van vorig jaar. Toch heeft 35% van de marketeers ‘maar’ minder dan 10.000 euro te besteden. Dit is 833 euro per maand. 17% van de marketeers heeft een budget van meer dan 50.000 euro te besteden per jaar. Dat is meer dan 4.000 euro per maand.

email marketing

Wanneer is een e-mailing nu succesvol?

Een e-mailing kan op meerdere manieren worden gemeten of deze succesvol is. Dit kan door te kijken naar het conversiepercentage (afhankelijk van doel, denk aan klik naar sales), clickratio, Return on investment (=ROI) en openratio. Hieronder zijn een aantal tips te vinden voor het verbeteren van het conversiepercentage of het openratio.

Conversiepercentage:

  • Doel: Verkoop
  1. Segmenteer (voor zover mogelijk) naar interessegebied. Hierdoor krijgt die persoon alleen producten/diensten te zien waarin hij of zij is geïnteresseerd.
  2. Zet niet te veel producten in de mail. Minder producten zorgen voor een betere conversie.
  • Doel: Respons
  1. Maak duidelijk wat er met de data gedaan wordt en hoe belangrijk hun input is.
  2. Laat het in meerdere kanalen voorbij komen (denk aan social, website, etc.)
  3. Stuur een herinnering na ongeveer 5 a 10 dagen.
  • Doel: Aanmeldingen
  1. Maak duidelijk dat het je tijd (en geld) waard is. Wat gaat deze persoon hieraan hebben?
  2. Laat mensen het nieuw verspreiden met een beloning (denk aan: win kaarten).
  3. Zorg ervoor dat de mensen die er vroeg bij zijn een voordeel hebben (denk aan korting).

Openratio:

Het openratio kan op meerdere manieren worden beïnvloedt. Dit zijn voornamelijk de drie inboxvelden. De eerste is de afzender. Deze bestaat uit twee delen: de afzendernaam en het afzenderadres. Zorg er dus voor dat deze aansluiten bij je mailing en vermijdt een noreply e-mailadres.

De tweede manier is de onderwerp regel. Let hierbij op het volgende: zet aan tot actie en gebruik minder dan 50 karakters.

Tot slot is er het tijdstip en de dag. Houdt rekening met je doelgroep. Mail je naar een B2B doelgroep. Dan ga je ze waarschijnlijk niet bereiken op een zondag.

Tip: Sommige e-mail programma’s laten meteen een leesvenster zien. Zorg er dus voor dat het er aantrekkelijk uitziet en dat er een duidelijk actie knop (=call to action) aanwezig is.

Bronnen:

​Hoe beïnvloed je je e-mail open ratio? (2015, april 13). Opgeroepen op mei 6, 2015, van Dutch Cowboys: http://www.dutchcowboys.nl/email/hoe-beinvloed-je-je-e-mail-open-ratio

Bergsma, R. (2014, februari 4). Tips voor betere conversie met email marketing . Opgeroepen op mei 6, 2015, van Blinker: http://www.blinker.nl/blog/tips-voor-betere-conversie-met-email-marketing

E-mail marketing meest gebruikte kanaal voor marketeers. (2014, juli 31). Opgeroepen op mei 6, 2015, van Mailplus: http://www.mailplus.nl/e-mail-marketing-meest-gebruikte-kanaal-voor-marketeers/

Oosterveer, D. (2015, april 7). E-mail Benchmark 2015: kantelpunt mobiele opens nog niet bereikt. Opgeroepen op mei 6, 2015, van Marketing facts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/e-mail-benchmark-2015-kantelpunt-mobiele-opens-nog-niet-bereikt

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s