Location based services, marketing op locatie

acid21_blogpost05_location_based_services

Location based services (LBS) is marketing (via een mobiel apparaat) die gebaseerd is op de plaats waar je je bevindt. Hoe kun je hier gebruik van maken?

Allereerst zijn er meerdere technologieën die gebruikt kunnen worden om een locatie te bepalen. De ene technologie is specifieker dan de andere en de ene is voor indoor en de andere juist voor outdoor. De technologieën die gebruikt kunnen worden zijn: GPS, GSM signaal, Bluetooth & beacons en magnetische velden. Lees hieronder de specificaties voordat je besluit met technologie te werken.

  • GPS:
    • Verschilt maximaal 5 tot 20 meter.
    • Vrijwel iedere mobiele telefoon heeft standaard GPS.
    • Vooral voor outdoor geschikt
  • GSM signaal:
    • Verschilt maximaal 20 tot 50 meter.
    • Dit vergt geen investering qua hardware of installatie.
    • Vooral geschikt voor outdoor
  • Bluetooth en beacons:
    • Verschilt maximaal 30 tot 50 cm.
    • Bluetooth moet hiervoor aan staan.
    • Dit vergt investeringen in iBeacons, een location engine en kosten om de mobiele app geschikt te maken.
    • Geschikt voor indoor en outdoor.
  • Magnetische velden:
    • Verschilt maximaal 10 cm tot 2 meter.
    • Gebruikt kompas functie van smartphones.
    • Vergt investering in applicatie en in kaart brengen van locatie en stralingen.
    • Vooral geschikt voor indoor

Leuk, marketing op locatie, maar wat kun je er nu eigenlijk mee? Dat zal ik u vertellen. Één van de mogelijkheden is indoor navigatie. Je kunt dan mensen de weg wijzen door je winkel. Denk nu niet “wat saai!”. Want ook dit kan op meerdere leuke en handige manieren gebruikt worden. Zo kun je bijvoorbeeld de snelste route aan kunnen wijzen naar een afdeling, maar ook de beste route voor een boodschappenlijstje.

Een andere manier is advertenties en promoties te laten zien via mobile marketing. Denk hierbij aan promoties wanneer je de winkel benaderd of een aanbieding wanneer je bij een bepaald product staat. Dit is er dus erg afhankelijk van of je technologie specifiek is.

Tot slot is er social media. Deel waar je bent of post een bericht op social media gesegmenteerd op locatie en profiel.

Van deze laatste mogelijkheid zijn al aardig wat netwerken actief.

  • Foursquare: Location based sociaal netwerk. (Voor meer informatie, zie mijn blog over Foursquare)
  • Google places: Gebaseerd op de gegevens ingevoerd op Google+. (Voor meer informatie, zie mijn blog over Google+)
  • Google Adwords: Advertenties in Google die gesegmenteerd kunnen worden naar locatie.
  • Groupon: Kortingssite, gespecificeerd naar locatie.

Tip: Gedrag en activiteiten van bezoekers kunnen worden opgeslagen. Hiermee kunnen advertenties aangepast worden op relevantie, suggesties, etc.

Bronnen:

Aarts, N. (2015, januari 7). Location based services en mobile marketing. Opgeroepen op april 14, 2015, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/location-based-services-en-mobile-marketing

Aarts, N. (2015, april 13). Van iBeacons tot magnetische velden: location based marketing heeft de toekomst. Opgeroepen op april 14, 2015, van Frank watching: http://www.frankwatching.com/archive/2015/04/13/ibeacons-tot-magnetische-velden-location-based-marketing-toekomst/

Hendrik Jan de Jong, B. V. (sd). INNOVATION : Location based marketing. Opgeroepen op april 14, 2015, van Compass online marketing: http://www.compassonlinemarketing.nl/60minutes/innovation-location-based-marketing/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s