Future fields deel 4: Experience Economy

Future fields logoFuture fields deel 4; Experience Economy werd gehouden op 24 maart 2015 in Avans Hogeschool te Breda. Sprekers Albert Boswijk (rechts vooraan) en Daan Noordeloos(links vooraan) kwamen hier hun verhaal doen.  Wil je meer weten over Experience Economy? Lees het hier!

future fields sprekers

Host Lars Sorensen begon de seminar met wat ‘opdrachten’ om het wat vertrouwder te maken, zodat iedereen niet bang was om te reageren. Dit hield in kennis maken en discussiëren met onbekenden.

Ter ondersteuning was er ook een app. Deze app maakt het mogelijk voor iedereen om op stellingen te stemmen.

Zo was de eerste stelling van de middag: “Zonder experience marketing overleeft er geen enkel bedrijf”. De meningen waren hier erg over verdeeld. 56,1% koos voor ‘eens’ en 43,9% koos voor ‘oneens’.

Presentatie 1, door Albert Boswijk:

De eerste die een presentatie gaf, was Albert Boswijk. Albert is oprichter van het European centre for the transformation en experience economy.

Hij begon met ‘wat is experience?’ Volgens Albert is experience een gevoel en emotie die bepalen hoe we door het leven gaan. Een prikkeling leidt tot een belevenis die in een bepaalde context als prettig of onprettig wordt ervaren. Dit resulteert vervolgens in een ervaring.

De experience economy is geëvolueerd. In 1990 was er de opkomst van de experience economy. Dit was experience 1.0. Experience 2.0 stond vervolgens in het teken van belevenissen creëren met anderen. Tot slot is er experience 3.0. Dit is een proces wat voor beide verandering oplevert.

Naast deze evolutie zijn er ook stadium van de experience economy. Stage 1 is waarde creëren. Denk hierbij aan een hotel die je keuzes onthoud. Pak jij bijvoorbeeld de Coca Cola in plaats van de Pepsi. Dan staat er de volgende keer alleen Coca Cola.

Stage 2 is je thuis voelen. Om weer hotels als voorbeeld te nemen; “Wat wilt u eten vanavond?” In stage 2 worden er dus geen keuzes meer onthouden, maar kunnen gasten zelf aangeven wat ze willen.

Stage 3 is tot slot de uitruil van betekenis en kapitaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Airbnb.

Een ander mooi voorbeeld van de Experience economy is Café Struik. In dit café is geen kok aanwezig. Je kan bij Café struik reserveren, waarna je zelf de boodschappen doet en zelf kok bent. Je gaat dan dus koken voor je vrienden die een X bedrag betalen, wat gedeeltelijk naar jou gaat en gedeeltelijk naar het café zelf. Hiermee besparen ze dus geld op personeel, maar ook op marketing, aangezien je zelf je vrienden uitnodigt.

future fields (2)

Dit was het einde van de seminar gegeven door Albert Boswijk.

Een volgende stelling die op de app werd gezet was “In het huidige onderwijssysteem is de student te veel een nummer”. 52,5% was het hiermee eens en 47,5% was het hier niet mee eens. Verassend genoeg waren er ook leraren die het eens waren met deze stelling. Op de vraag aan Albert Boswijk hoe dit verbeterd zou kunnen worden, zei hij het volgende: Onderwijs zou moeten worden gepersonaliseerd met aspecten van collectiviteit. De studenten journey moet goed in kaart worden gebracht, om vervolgens te kijken waar de kritieke punten liggen. Deze punten moeten vervolgens onder handen genomen worden.

Presentatie 2, door Daan Noordeloos:

Spreker 2 was vervolgens Daan Noordeloos. Daan is manager marketing & customer strategies bij Transavia.

Daan begon met het vertellen over de veranderende markt. Transparantie en het grote keuze aanbod zijn namelijk de reden dat experience marketing is ontstaan. De negatieve gevolgen die er echter aan kleven zijn stress (voor keuzes), slechtere keuzes en teleurstelling. Door al deze dingen vallen mensen terug op het onbewuste.

Transavia doet er dan ook alles aan om een memorabele klantbeleving te creëren, wat moet leiden tot ‘herhaalaankoop’ en mond-tot-mondreclame.

Er zijn twee soorten passagiers. De must passagier en de lust passagier. De must passagier is in de piramide hieronder weergegeven in rood en de lust passagier in groen.

future fields

Transavia is toen een onderzoek gestart om te kijken of het merk wel op de juiste manier is gepositioneerd om de klantbehoefte (weergegeven in de piramide) te bevredigen.

Er is toen gekeken naar de volgende aspecten:

future fields (3)

De vier momenten die vervolgens zijn gekozen om in uit te springen zijn de volgende:

  1. Zoeken
  2. Boeken
  3. Aankomst
  4. Thuiskomst

Hiermee werd de seminar van Daan Noordeloos afgesloten.

De stelling die vervolgens in de app verscheen was de volgende “Is experience marketing de redding van de retail?” Dit was de eerste stelling waarbij de meningen niet erg verdeeld waren. 62,34% was het hiermee eens en 37,66% was het hier niet mee eens.

De laatste stelling die verscheen was “Wat wordt de belangrijkste expertise van de toekomstige marketeer?” 38,96% stemde op data analyse en 61,04% dacht dat dit creativiteit was. Daan Noordeloos was één van de mensen die had gestemd voor creativiteit. Met creativiteit kan je namelijk echt iets bedenken, data analyse is alleen een tool die vervolgens bekijkt of je creativiteit heeft geleidt tot een goed idee.

Hiermee werd de seminar Future fields 4 Experience Economy van 24 maart afgesloten.

Bronnen:

Boswijk, A. (2015, maart 24). Experience marketing.

Muilwijk, E. (sd). Experience Marketing. Opgeroepen op maart 24, 2015, van Intemarketing: http://www.intemarketing.nl/marketing/technieken/experience-marketing

Noordeloos, D. (2015, maart 24). Experience marketing bij Transavia.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s