Snapchat, time is ticking

snapchatSnapchat is een app die ervoor zorgt dat mensen foto’s en video’s kunnen delen. De foto of video is maar één keer te zien. Hoe lang dit is bepaald de verstuurder, dit kan 1 tot 10 seconden zijn. Maar hoe kan dit gebruikt worden voor bedrijven?

Hoe is Snapchat ontstaan?

Snapchat is ontwikkeld door Evan Spiegel en Bobby Murphy in juli 2011, onder de naam Picaboo. Snapchat was in eerste instantie een project voor Stanford universiteit.

In mei 2012, ongeveer een jaar na de lancering, werden er al 25 foto’s gestuurd per seconde. Dit aantal is steeds verder gestegen, zoals aan de grafiek te zien is hieronder. In de grafiek zijn het aantal berichten te zien die per dag worden verstuurd.

snapchat3

Anderhalf jaar na de lancering, op 28 november 2012, waren er totaal 1 miljard foto’s gedeeld.

In november 2013 werd er een overnamebod gedaan door Facebook van 3 miljard en door Google van 4 miljard. Beide werden geweigerd.

Snapchat voor bedrijven

Snapchat is er ook voor bedrijven. Is jou doelgroep tussen de 13 en de 25? Dan is Snapchat misschien wel wat voor jouw bedrijf!

Adverteren op Snapchat is helaas voor vele bedrijven niet weggelegd. Adverteren op Snapchat kost namelijk $750.000,-, omdat Snapchat zich vergelijkt met een tv commercial.

Toch is Snapchat een unieke manier om je merk of product onder de aandacht te brengen. Namelijk gewoon door het gebruiken van Snapchat foto’s en video’s. Op dit moment wordt Snapchat op de volgende manieren gebruikt door bedrijven:

  • Kortingsacties/ weggeef acties/ winacties: Door middel van een Snapchat foto of video bekent maken dat je een kortingsactie/ weggeef actie hebt. Bijvoorbeeld een gratis ijsje weggeven wanneer iemand een Snapchat foto stuurt waarop hij/zij een ijsje eet.
  • Exclusieve content: Er zijn ook bedrijven die door middel van Snapchat bijvoorbeeld een nieuw product bekent maken of juist unieke beelden/foto’s laten zien van ‘achter de schermen’.
  • Branding: Door middel van foto’s en of video’s zorgen voor meer naamsbekendheid voor je bedrijf/merk.

Een goed voorbeeld van hoe Snapchat gebruikt kan worden voor branding, is te zien in het onderstaande filmpje:

Bronnen:

Bouwens, T. (2015, januari 30). Snapchat: van social medium voor jongeren tot onmisbare marketing tool. Opgeroepen op maart 23, 2015, van Marketing med: https://marketingmed.nl/snapchat-van-social-medium-voor-jongeren-tot-onmisbare-marketing-tool/

Schuurman, P. (2014, september 2). Hoe werkt Snapchat? Opgeroepen op maart 23, 2015, van De hoe werkt het website: http://www.dehoewerkthetwebsite.nl/hoe-werkt-snapchat

Snapchat. (2015, maart 20). Opgeroepen op maart 23, 2015, van Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Snapchat

Snapchat. (2015, maart 10). Opgeroepen op maart 23, 2015, van Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Snapchat

Sornoso, E. (2014, januari 20). Snapchat for Business: How Your Marketing Can Benefit From Photo Messaging. Opgeroepen op maart 23, 2015, van Social media examiner: http://www.socialmediaexaminer.com/snapchat-for-business/

Tweedie, S. (2014, juni 27). Everything You Think You Know About How People Are Using Snapchat Is Wrong. Opgeroepen op maart 23, 2015, van Business insider: http://www.businessinsider.com.au/how-people-are-using-snapchat-today-2014-6

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s