Tumblr, blog mee!

tumblrTumblr? Wat is dat? Tumblr is zowel een microblog als een social netwerk. Het maakt het mogelijk om een blog te maken en hierop van alles en nog wat te delen (tekst, foto, citaat, link, chat, audio of video). Op dit moment bestaat Tumblr uit 227,7 miljoen verschillende blogs met 106,4 miljard berichten.

Iedereen die vervolgens lid is van Tumblr kan alle bloggers volgen. Zodra je een blog volgt zullen deze berichten op je dashboard verschijnen.

Hoe is het ontstaan?

Tumblr is ontwikkeld in 2006 door David Karp en Marco Arment. De site werd echter pas gelanceerd in februari 2007. Binnen twee weken had het al 75.000 gebruikers. Het bedrijf is vervolgens in mei 2013 overgenomen door Yahoo voor 1,1 miljard dollar. Vanaf 2012 was het vervolgens mogelijk voor bedrijven om te adverteren op Tumblr. Adidas was het eerste bedrijf dat hier gebruik van maakte.

In 2014 was Tumblr het snelst groeiende social media. Het aantal actieve gebruikers groeide namelijk met 120% in zes maanden tijd. Door de grote groei van Tumblr heeft het bedrijf nu 297 medewerkers in dienst. De website is intussen verkrijgbaar in 13 talen.

Advertentiemogelijkheden:

  1. Gesponsorde berichten:
  2. Het ziet eruit als een normaal bericht, maar is veel zichtbaarder en gerichter (op basis van segmentatie). Deze gesponsorde berichten worden afgerekend per CPE. CPE staat voor kosten per betrokkenheid.
  3. Gesponsorde videoberichten:Deze kunnen afgerekend worden per CPV. CPV staat voor Cost per view, oftewel kost per weergave.
  4. Ongeveer hetzelfde als gesponsorde berichten. Gesponsorde videoberichten worden weergegeven op basis van de interesses van de gebruiker.
  5. Radar berichten:
  6. Een radar bericht staat op een opvallende plek aan de rechterkant van het dashboard, net boven ‘de vouw’.
  7. Populaire blogs:
  8. Wanneer een bedrijf hiervoor kiest, wordt er een advertentie van de blog geplaatst bij ‘populaire blogs’.
  9. Gesponsorde berichten + Yahoo:
  10. Hiermee wordt het bericht niet alleen als gesponsord bericht weergegeven op de dashboards, maar komt het ook op Yahoo te staan als advertentie.

Functies:

  • Dashboard: het dashboard is een pagina waar alle recente posts op komen van de blogs die je volgt.
  • Tags: bij iedere post kunnen er tags toegevoegd worden. Di zorgt ervoor dat mensen de blogpost snel kunnen vinden wanneer er op onderwerpen gezocht wordt.
  • Queue: dit zorgt ervoor dat iemand kan kiezen om de post op een bepaald moment te plaatsen. Er kan dus aangegeven worden dat de post pas over 7 uur geplaatst mag     worden.
  • HTML bewerken: het is mogelijk om de HTML van je blog aan te passen. Dit zorgt ervoor dat je er zelf voor kan kiezen hoe je blog er uitziet.

Tips voor bedrijven:

  1. Veel leden van Tumblr gebruiken het als hun creatieve uitlaatklep. Maak hier gebruik van!
  2. Combineer humor met promotie
  3. Maak innovatieve betaalde posts
  4. Promoot een product met een feel-good plaatje of tekst
  5. Ken je publiek
  6. Tumblr posts kunnen ook op je Facebook tijdlijn worden geplaatst

Bronnen:

Gahran, A. (2012, juli 30). A Quick Guide to Using Tumblr for Business . Opgeroepen op maart 19, 2015, van Entrepreneur: http://www.entrepreneur.com/article/224084

Gantz, E. (2014, juli 9). How to Use Tumblr for Business. Opgeroepen op maart 19, 2015, van Social media examiner: http://www.socialmediaexaminer.com/how-to-use-tumblr-for-business/

Hallo bedrijven. (sd). Opgeroepen op maart 18, 2015, van Tumblr: https://www.tumblr.com/business

Met Tumblr kun je in een handomdraai alles delen. (sd). Opgeroepen op maart 18, 2015, van Tumblr: https://www.tumblr.com/about

Tumblr. (sd). Opgeroepen op maart 18, 2015, van Tumblr: https://www.tumblr.com/

Tumblr. (2015, februari 28). Opgeroepen op maart 18, 2015, van Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tumblr

Tumblr. (2015, maart 16). Opgeroepen op maart 18, 2015, van Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Tumblr

Tumblr is snelst groeiende sociale medium. (2014, november 26). Opgeroepen op maart 18, 2015, van Nu.nl: http://www.nu.nl/internet/3938695/tumblr-snelst-groeiende-sociale-medium.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s