Foursquare, check in!

foursquareJe vrienden laten zien waar je bent en locaties ontdekken waar jij misschien altijd al naar op zoek was? Of juist consumenten laten zien wie jij bent als bedrijf en waar je te vinden bent? Dat kan, met Foursquare! Foursquare is een socialnetworkwebsite en een app. Via Foursquare kunnen gebruikers ‘inchecken’ op plaatsen en dit delen met hun vrienden. Daarnaast wordt er op basis van je dingen die jij ‘leuk’ vind een aanbeveling gedaan voor een locatie waar je dit kunt vinden.

Hoe is het ontstaan?

Foursquare is opgericht in 2009 door Dennis Crowley en Naveen Selvadurai. In 2010 werd het echter pas opengesteld aan de hele wereld. In maart 2010 was het aantal gebruikers al gestegen naar 500.000 gebruikers.

Op dit moment heeft Foursquare 20 miljoen gebruikers en zijn er 2 miljoen check-in’s per dag!

Wat kan je ermee als gebruiker?

Allereerst kan je met je vrienden delen ‘waar je hebt ingecheckt’. Ook worden er op basis van de dingen die jij ‘leuk’ vind aanbevelingen gedaan van locaties die bij deze dingen passen. Daar kun je ook de mening van andere mensen lezen over deze locaties.

Daarnaast kunnen er badges verdient worden door op verschillende plaatsen ‘in te checken’. Dit kan bijvoorbeeld een badge zijn van een stad (voornamelijk in de VS). Daarnaast kunnen er meer badges verdient worden, maar Foursquare maakt niet altijd bekent hoe deze behaald kunnen worden. Deze badges komen op je profiel te staan.

Als je ergens heel vaak hebt ingecheckt (het meeste van iedereen) wordt je ‘mayor’, je krijgt dan vaak extra specials.

Daarnaast zijn er superusers. Dit zijn gebruikers die regelmatig informatie updaten of toevoegen van locaties.

Tot slot zijn er advertentiemogelijkheden voor bedrijven, die ervoor kunnen zorgen dat jij korting krijgt op bepaalde locaties.

Wat kan je ermee als bedrijf?

Een bedrijf kan ook lid worden van Foursquare. Je kan dan je locatie en je bedrijf ‘claimen’. Wanneer dit gedaan is kan je precies zien wie er ingecheckt heeft op jouw locatie. Daarnaast moet er een categorie worden gekozen waar jouw bedrijf onder valt. Deze categorieën zijn: Food, nightlife, coffee, shopping, sights, arts en outdoors. Door het kiezen van een categorie ben je makkelijker te vinden.

Je kunt hier ook een beschrijving geven van je bedrijf. Wanneer dit gedaan is kan jouw bedrijf ook aanbevolen worden aan mensen die dingen leuk vinden die precies bij jou bedrijf (jouw beschrijving) passen.

Er zijn ook advertentiemogelijkheden op Foursquare. Er kan namelijk gebruik gemaakt worden van een ‘special’. Dit verbeterd de binding en interactie met de klant. Een ‘special’ is ook wel een aanbieding. Er zijn zeven manieren om specials aan te bieden:

  1. Swarm special: als heel veel mensen inchecken
  2. Friends special: als een paar mensen inchecken
  3. Flash special: de eerste… mensen krijgen
  4. Newbie special: de eerste keer dat je ergens incheckt
  5. Check-in special: als je incheckt
  6. Loyalty special: als je … keer hebt ingecheckt
  7. Mayor special: als je mayor bent

Ook kunnen bedrijven door middel van ‘promoted updates’ ervoor zorgen dat het bedrijf er zeker van is dat ze ‘gezien’ worden. Dit is dan een soort advertentie.

Tips voor  bedrijven op Foursquare:

  1. Optimaliseer je bedrijf door een beschrijving toe te voegen van de bedrijfsactiviteiten, openingstijden, website link, het menu,etc.
  2. Upload foto’s
  3. Voeg tips toe. Wat is jullie specialiteit?
  4. Gebruik lokale updates zodat je binding creëert met je bedrijf.
  5. Gebruik Foursquare analytische instrumenten om te controleren hoe het met je bedrijf gaat en de binding met de klanten

Bronnen:

Foursquare. (sd). Opgeroepen op maart 14, 2015, van Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Foursquare

Honigman, B. (2012, november 8). 10 Ways to Market Your Business With Foursquare. Opgeroepen op maart 14, 2015, van Social media examiner: http://www.socialmediaexaminer.com/foursquare-marketing-tips/

How Foursquare Onboards New Users. (2014, augustus). Opgeroepen op maart 14, 2015, van User on board: http://www.useronboard.com/how-foursquare-onboards-new-users/

How To Use Foursquare for Business. (sd). Opgeroepen op maart 14, 2015, van Bee liked: http://beeliked.com/resources/how-to-use-foursquare-for-business/

How to Use Foursquare for Business to Grab Local Customers. (2014, juni 18). Opgeroepen op maart 14, 2015, van Smallbiz trends: http://smallbiztrends.com/2014/06/how-to-use-foursquare-for-business.html

 

Advertenties

Een gedachte over “Foursquare, check in!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s