LinkedIn, welke advertentie past bij jouw bedrijf?

Linkedin-LogoLinkedIn, bijna ieder bedrijf en bijna iedereen is er te vinden, maar wat kun je er als bedrijf nou eigenlijk mee? Welke advertentiemogelijkheden zijn er en wat is nou het beste voor jouw bedrijf?

LinkedIn, toen en nu

LinkedIn werd gelanceerd op 5 mei 2003 door Reid Hoffman, Allen Blue, Konstantin Guericke, Eric Ly en Jean-Luc Vaillant. Een maand na de lancering had LinkedIn al 4.500 leden. En nu..? Met meer dan 347 miljoen leden (waarvan ong. 5 miljoen Nederlandse leden) is LinkedIn s ’werelds grootste professionele netwerk met leden over heel de wereld en iedere seconde komen daar twee leden bij. Iedere maand spendeert een lid gemiddeld 17 minuten op LinkedIn en 35% van de leden komt iedere dag op LinkedIn.

Advertentiemogelijkheden:

  • Sponsored Updates:

De eerste advertentiemogelijkheid is ‘Sponsored updates’. Via een sponsored update kan een bedrijf content promoten via newsfeed. Dit ‘nieuws’ komt dan terecht op de homepagina van LinkedIn en worden duidelijk weergegeven als ‘gesponsord’. Bedrijven kunnen hiermee mensen bereiken die het bedrijf nog niet volgen. Welke mensen de update te zien krijgen kan het bedrijf zelf bepalen. Er kan namelijk worden gesegmenteerd op profielkenmerken maar ook op groepsdeelname. Dit is in te stellen wanneer er een sponsored update wordt gekocht via het advertentieplatform van LinkedIn, genaamd LinkedIn Ads. Via LinkedIn Ads kan er worden afgerekend  per CPC (=cost per click )of CPM (=cost per mille). CPC spreekt voor zich, het afrekenen per klik. CPM is het afrekenen per duizend vertoonden advertenties. Sponsored updates via LinkedIn Ads hebben lage opstartkosten en er zijn kleine budgetten mogelijk.

Naast LinkedIn Ads, kunnen Sponsored updates ook ingesteld/gekocht worden via een LinkedIn kantoor. Hier zijn meer segmentatiemogelijkheden. Er kan dan namelijk ook gesegmenteerd worden op specifieke tijdstippen en gedrag. Het nadeel van een LinkedIn kantoor is echter dat de kosten hoger liggen dan via LinkedIn Ads en er kan alleen afgerekend worden per CPM.

De effectiviteit van de sponsored update kan makkelijk worden gemeten via Google Analytics.

MB-blog-520

  • Display advertising:

Het is ook mogelijk om op LinkedIn aan display advertising te doen. Dit is het maken van reclame met banner (en tekstlinks) op het internet. Deze zijn in de standaard IAB-formaten.

display

  • Content ads:

Dit zijn de rechthoekige banners waarin een bedrijf zijn eigen content kan zetten. Deze banners worden opgemaakt door LinkedIn met de input van het bedrijf.

Onder content ads vallen ook de SlideShare ads. Dit zijn banners waarin een slideshare presentatie kan worden toegevoegd.

Content ads hebben vaak een hogere betrokkenheid dan standaard display advertising.

contentads

  • Social ads:

Social ads kunnen onderverdeeld worden in drie varianten. De eerste variant is een Follow Company ad. Dit is een banner die oproept om een bepaald bedrijf te volgen. Aan deze banner wordt de profielfoto toegevoegd van de persoon die het te zien krijgt.

De volgende variant is een recommendation ad. Deze banner wordt gebruikt om product (of service) awareness te creëren binnen een korte tijd. In deze banner wordt er gevraagd een productaanbeveling achter te laten op de bedrijfspagina.

De laatste variant is een group ad. Dit is een banner die actieve discussies weergeeft. Vervolgens wordt er gevraagd lid te worden.

Het nadeel van een social ad is dat de bedrijfspagina of de groep al enige tijd actief moet worden gebruikt voordat deze social ad kan worden gebruikt, anders heeft het bedrijf de geïnteresseerde niks te bieden.

followrecommendationgroup

  • LinkedIn Polls:

Dit is een soort enquête bestaande uit één vraag. Het voordeel hiervan is dat als iemand de poll heeft beantwoord, deze wordt gedeeld met zijn/haar vrienden. Het ingevulde antwoord wordt echter niet zichtbaar voor anderen.

Deze ‘enquetes’ zijn vaak onderdeel van een Display campagne.

LinkedIn-Poll_Elektrisch-rijden-300x244

  • InMail:

Dit is een gesponsorde e-mail via het LinkedIn platform. Hierin wordt er gevraagd lid te worden van een bepaalde groep of een vacature te raadplegen.

Een voordeel van InMail is dat er veel segmentatie variabelen kunnen worden gebruikt, meer dan bij de andere advertentiemogelijkheden. Het nadeel is echter dat het in Nederland amper wordt gebruikt vanwege de strenge e-mailwetgeving.

linkedin-inbox-details-view-1024x801

Let op! Houd er met je segmentatie rekening mee dat ongeveer 80% van de Nederlandse LinkedIn leden de Engelse instellingen gebruikt.

Kortom:

LinkedIn heeft talloze advertentiemogelijkheden, waarmee 347 miljoen leden kunnen worden bereikt. Wie je wil bereiken, dat kan je zelf bepalen. En hoeveel je wilt betalen is ook zelf te bepalen. Dus, welke advertentiemogelijkheid past bij jou bedrijf?

Bronnen:

About us. (sd). Opgeroepen op februari 26, 2015, van LinkedIn Press: https://press.linkedin.com/about-linkedin

Adverteren op LinkedIn. (sd). Opgeroepen op februari 26, 2015, van Expand online: http://www.expandonline.nl/display-social/linkedin-adverteren/

De mogelijkheden van online adverteren. (2014, mei 1). Opgeroepen op maart 4, 2015, van KG blog: https://www.karelgeenen.nl/01/de-mogelijkheden-van-online-adverteren/#LinkedIn Ads

Dennis. (2010, mei 13). Interessante poll op LinkedIn. Opgeroepen op maart 5, 2015, van Blog elektrisch vervoer: http://www.elektrisch-oplaadpunt.nl/blog/2010/05/interessante-poll-op-linkedin/

DirectAds van LinkedIn, een nieuwe goudmijn voor adverteerders? (2010, februari 2). Opgeroepen op maart 4, 2015, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100202_directads_linkedin_nieuwe_goudmijn_voor_adverteerders

Introducing LinkedIn Sponsored Updates. (2013, juli 22). Opgeroepen op maart 5, 2015, van Marketing LinkedIn: http://marketing.linkedin.com/blog/introducing-linkedin-sponsored-updates/

Ketterij, B. v. (2014, december 12). Alle feiten en cijfers van 10 jaar LinkedIn [infographic]. Opgeroepen op februari 26, 2015, van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2014/12/12/alle-feiten-en-cijfers-van-10-jaar-linkedin-infographic/

Lee, A. (2013, december 12). Your LinkedIn Inbox Just Got a New and Improved Look. Opgeroepen op maart 5, 2015, van LinkedIn Official blog: http://blog.linkedin.com/2013/12/12/your-linkedin-inbox-just-got-a-new-and-improved-look/

LinkedIn adverteren: alles wat je moet weten. (sd). Opgeroepen op maart 5, 2015, van Blog iValue: http://blog.ivalue.be/linkedin-adverteren-wat-je-moet-weten

LinkedIn Adverteren: hoe en waarom? (sd). Opgeroepen op maart 4, 2015, van One to market: https://www.onetomarket.nl/blog/sea/linkedin-adverteren-hoe-en-waarom/

Meijburg, M. (2013, juli 29). Beter zichtbaar op LinkedIn: sponsored updates & adverteren. Opgeroepen op februari 26, 2015, van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2013/07/29/beter-zichtbaar-op-linkedin-sponsored-updates-en-adverteren/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s